9 عادت بچه های باهوش درباره کودکانی است که مشتاق یادگیری و انجام تکالیف مدرسه هستند، در حالی که برخی دیگر حتی بر روی کارهای اساسی تمرکز نمی کنند و نیاز به مراقبت بی وقفه دارند؟
قبل از پرداختن به موضوع لازم است بگوییم همه بچه ها این توانایی را دارند که یاد بگیرند هوشمندانه کار کنند و در مدرسه بهتر عمل کنند.
اگر شما هم می خواهید یک کودک بلند پرواز تربیت کنید؟ در اینجا نحوه تشویق مهارت های یادگیری خوب را آورده ایم که آنها را برای زندگی آماده می کند.
9 عادت بچه های باهوش
آنها معتقدند که می توانند بهتر عمل کنند
برخی از بچه ها بر این باورند که میزان هوش ثابتی دارند که می تواند منجر به نگرش شکست گرایانه نسبت به تکالیف مدرسه شود. این کودکان جملاتی مانند “من در ریاضیات بد هستم ” یا “میدانم که نمیتوانم این کار را انجام دهم، پس حتی تلاش کردن هم فایدهای ندارد” خواهند گفت. ‘این کودکان کمتر احتمال دارد که استقامت کنند. آنها اغلب از انجام وظایفی که به نظرشان چالش برانگیز است دست میکشند و بازخورد را رد میکنند.
با این حال، کودکان دیگر معتقدند که پتانسیل بهتری را دارند. آنها چیزهایی مانند، “من ریاضیات را دشوار می دانم، بنابراین می خواهم حتی بیشتر تلاش کنم” یا، “می دانم که می توانم این کار را انجام دهم – من تسلیم نمی شوم.” را همواره در ذهن دارند.
این بچهها چیزی دارند که به عنوان ذهنیت رشد شناخته میشود : این باور که میتوانند با سختکوشی، تلاش و درس گرفتن از اشتباهاتشان بهتر عمل کنند. بردلی میگوید: «آنها معتقدند که میتوانند پیشرفت کنند، و این باعث میشود که یادگیرندگان بهتری شوند.
این را امتحان کنید: فرزندتان را به خاطر تلاشهایش تحسین کنید، نه موفقیتهایش. بنابراین به جای گفتن جملاتی مانند «نگران نباش. من می دانم که شما در زبان انگلیسی خیلی خوب نیستید ، سعی کنید، «از این که چقدر روی نوشتن خود زحمت کشیدید، واقعا راضی هستم. فکر می کنید چه کاری می توانید انجام دهید تا آن را حتی بهتر کنید؟» استفاده کنید
برای لذت می خوانند
کودکانی که برای لذت مطالعه میکنند ، در مدرسه بسیار بهتر عمل میکنند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که خواندن برای لذت بردن از خواندن، توانایی نوشتن، درک مطلب ، مهارتهای دستور زبان و واژگان مفید است.
این را امتحان کنید: اگر فرزندتان علاقهای به کتاب ندارد، کمیک مورد علاقهاش را برای او بخرید یا اشتراک مجلههای کودکانه بگیرید : همه مطالعه خواندن خوب است.
خواب کافی دارند
یکی دیگر از 9 عادت بچه های باهوش خواب کافی می باشد ، کم خوابی نه تنها کودکان را بداخلاق و غیرمنطقی می کند. همچنین تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت تحصیلی آنها دارد. «خواب با یادگیری، حافظه و کنترل عاطفی کودکان ارتباط نزدیکی دارد و کودکانی که به طور منظم در شب خوب میخوابند ، وقتی نوبت به امتحان میرسد، نتایج خود را یک نمره در هر درس افزایش میدهند.» پس خوب خوابیدن همچنان میتواند تأثیر مثبتی بر یادگیری و دستیابی آنها داشته باشد.
این را امتحان کنید: یک ساعت قبل از اینکه فرزندتان به رختخواب برود، ممنوعیت استفاده از صفحه نمایش را اجرا کنید و هرگز اجازه ندهید تبلت ، تلفن یا لپ تاپ خود را یک شبه در اتاقش نگه دارد. استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب آنقدر بر خواب آنها تأثیر می گذارد که می توانند یک ساعت در شب از دست بدهند و وسوسه بررسی پیام ها در طول شب مشکل را بدتر می کند.
آنها خود را با بچه های دیگر مقایسه نمی کنند
همه ما تمایل داریم خود و فرزندانمان را با دیگران مقایسه کنیم، بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از بچه ها دقیقاً همین کار را انجام می دهند. اما کودکان دارای 9 عادت بچه های باهوش بیشتر بر دستاوردهای خود تمرکز میکنند تا اینکه چگونه در رابطه با دیگران عمل میکنند. این به عنوان خود ارجاع شناخته می شود.
این را امتحان کنید: اگر بیش از یک فرزند دارید، سعی کنید عادت مقایسه آنها را با یکدیگر ترک کنید. به جای اینکه بگویید “چرا نمی توانید به زیبایی خواهرتان بنویسید؟” سعی کنید بگویید: ” دست خط شما واقعاً در حال بهبود است. حالا میتوانید روی هم اندازه کردن حروفتان تمرکز کنید؟
حس هدفمندی دارند
اگر تکالیف مدرسه فرزندتان بیهوده به نظر می رسد، بعید است که انگیزه ای برای ادامه دادن آن داشته باشد. اما بچههای باهوش میتوانند روی هدف یک کار تمرکز کنند، که به آنها کمک میکند تا با آن کار ادامه دهند.
این را امتحان کنید: یک معلم خوب توضیح میدهد که چرا دانشآموزانش در شروع هر درس یک کار را انجام میدهند، حتی اگر با یک جمله مانند “این به شما کمک میکند بفهمید که ما در هفته آینده در علم چه خواهیم کرد.” در خانه، با بحث در مورد اینکه چرا این تکالیف تعیین شده است، به فرزندتان کمک کنید تا هدف خود را انجام دهد.
معطل نمی کنند
مانند بزرگسالان، کودکان به طور طبیعی کارهایی را که نمی خواهند انجام دهند به تعویق می اندازند. اما بچههایی که باهوشتر کار میکنند میدانند که به تعویق انداختن در درازمدت کمکی نمیکند. کودکان اغلب به تعویق میاندازند، زیرا نمیدانند از کجا شروع کنند، کار خیلی دشوار به نظر میرسد، یا فکر نمیکنند که میتوانند آن را در یک لحظه تمام کنند. “اگر آنها کار را شروع کنند، اغلب متوجه می شوند که آنقدرها هم که فکر می کردند دلهره آور نیست.”
این را امتحان کنید: یک تایمر برای 10 دقیقه تنظیم کنید و فرزندتان را تشویق کنید که حداقل کار را شروع کند، با این قول که وقتی زنگ به صدا درآمد می تواند متوقف شود. بردلی توضیح میدهد: «اغلب آنها میخواهند ادامه دهند، زیرا مغز دوست ندارد کارها را ناتمام بگذارد».
کار مدرسه را با لذت متعادل می کنند
برخلاف ظاهر، بچههای باهوش آنهایی نیستند که ساعتها را برای انجام تکالیف خود صرف میکنند و از رفتن به باشگاههای بعد از مدرسه برای تجدیدنظر در امتحانات خودداری میکنند، بلکه آنهایی که 9 عادت بچه های باهوش را دارند میتوانند حجم کار خود را با زمان استراحت در قالب فعالیتهای فوقدرسی متعادل کنند. – همراه با دوستان، یا فقط استراحت در خانه.
این را امتحان کنید: زمانی را برای رفتن به پارک یا بیرون رفتن برای پیاده روی یا دویدن به عنوان یک خانواده اختصاص دهید. اگر فرزندتان میخواهد به تعادل خوبی بین کار و زندگی دست پیدا کند، الگوبرداری از آن مهم است.
درخواست کمک می کنند
در اواخر دبستان، اغلب میبینیم که بچهها تمایلی به درخواست کمک ندارند – بهویژه پسران، که آن را نشانهای از ضعف میدانند. اما یکی از ویژگیهای یک یادگیرنده انعطافپذیر این است که اگر یک کار دشوار است یا چیزی را متوجه نمیشوند، میتوانند کمک بخواهند.
این را امتحان کنید: به فرزندتان توضیح دهید که کمک خواستن یک ضعف نیست، بلکه نشانه یک یادگیرنده بالغ است. اگر در انجام تکالیف مشکل دارند، آنها را تشویق کنید تا یادداشتی در دفترچه یادداشت خود بنویسند تا به آنها یادآوری کنید که از معلم توضیح بخواهند.
از بازخورد یاد می گیرند
9 عادت بچه های باهوش یکی این است که از بازخورد فرا می گیرند.
آیا فرزند شما اگر تکالیف مدرسه اش کمتر از حد کامل باشد، ناراحت می شود یا می تواند نظرات معلم را جذب کند و بفهمد دفعه بعد چگونه می تواند بهتر عمل کند؟ دانشمندی توضیح میدهد: «بسیاری از دانشآموزان بازخورد را بهعنوان انتقاد میبینند و کمتر احتمال دارد که آن را قبول کنند». اما گوش دادن به توصیههای معلم به آنها کمک میکند تا در مرحله بعدی کاری مشابه را بهبود بخشند.
این را امتحان کنید: به جای اینکه بپرسید، “آیا این مشکلی ندارد؟” – سوالی که منجر به پذیرش کاری می شود که مطابق با توانایی آنها نیست – به فرزندتان پیشنهاد دهید که بپرسد، “چگونه می توانم این را بهبود بخشم؟” بردلی می افزاید: «کودکانی که والدینشان توقعات زیادی از آنها دارند، در مدرسه بهتر عمل می کنند».