رشد هر فرد بخصوص کودکان را می توان با در نظر گرفتن تمام جنبه های شخصیتی او ممکن کرد. به همین دلیل است که آموزش مهارتهای زندگی نقش مهمی در زندگی هر فرد ایفا می کند و میتواند باعث افزایش عزت، شایستگی اجتماعی و اعتماد به نفس شود.
داشتن گروهی از شایستگیهای روانی اجتماعی و مهارتهای بین فردی به افراد کمک میکند تا تصمیمگیری کنند، زندگی سالم بسازند، مشکلات را حل کنند، ارتباط مؤثر برقرار کنند و انتقادی و خلاقانه فکر کنند.
مهارت های زندگی چیست؟
تعاریف زیادی برای درک چیستی مهارت های زندگی وجود دارد. و زمینه های زیادی را در بر دارد به طور به صورت ذیل می توان تعریف کرد که یک فرد به مجموعه ای از ویژگی های اجتماعی و قابلیت های شخصی نیاز دارد تا با خود و سایر افراد در محیط و اطراف خود تعامل داشته باشد و تصمیمی بگیرد که مستلزم توانایی بالایی است و همچنین راه حل هایی برای انواع مشکلات پیدا کند.
علاوه بر این، مهارت های مورد نیاز برای برخورد مثبت با هر شرایطی برای رسیدن به نتیجه مطلوب، مهارت های زندگی نامیده می شود. مهارت های زندگی را می توان از طریق تشویق برای انطباق با جامعه و ترویج مثبت اندیشی در رفتارهای شخصی و اتخاذ دیدگاه مثبت نسبت به کار توسعه داد.
آموزش مهارتهای زندگی به چه معناست؟
نوعی آموزش است که در آن مهارت هایی برای کارآمد ساختن کودک ایجاد می شود به گونه ای که بتواند با توانایی و هوش خود در موقعیت های عجیب و غریب تصمیم بگیرد.
اهمیت آموزش
اگر می خواهیم زندگی موفقی داشته باشیم، پس باید اهمیت مهارت های زندگی را درک کنیم. و همچنین اجرای آن در زندگی ما بسیار مهم است.
اگر این اتفاق بیفتد، زندگی ما می تواند در مسیری ساده و درست حرکت کند. مهارت های زندگی به ما این توانایی را می دهد که بدانیم چگونه زندگی خود را آسان و ساده کنیم، چگونه یک زندگی مثبت ایجاد کنیم، و چگونه می توان زندگی را در راه درست سپری کرد. بنابراین مهارت های زندگی در زندگی ما بسیار مهم است.
توانایی سازگاری با انواع شرایط و موفقیت در هر جنبه ای از جامعه را صیقل می دهد. فقدان مهارت های زندگی در زندگی نسل های جدید باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در زندگی مهم است. به دلیل فقدان مهارت های زندگی، نه تنها زندگی شخصی، بلکه زندگی حرفه ای و شغلی تحت تأثیر قرار می گیرد.
دانش آموزان با آموزش مهارتهای زندگی می توانند اعتماد به نفس خود را در آنها پرورش دهند. باعث همکاری و ارتباط آنها می شود. آنها را آماده می کند تا در هر شرایط نامطلوب اقدام سریع انجام دهند.برای یادگیری این نوع مهارتها می توان از کتاب اصول و مهارتهای زندگی در همین سایت(صفحه اصلی) استفاده کرد.
انواع مهارت های زندگی
دو نوع مهارت زندگی وجود دارد که باید به دانش آموزان آموزش داده شود. اولی مهارت های زندگی عمومی و دیگری مهارت های سطح بالا می باشد. که در زیر به آنها اشاره شده است.
مهارت های عمومی
- مهارت های اعتماد به نفس
- مهارت های تصمیم گیری.
- مهارت های کاهش استرس
- مهارت های سازگاری در سختی ها
- مهارت های خودآگاهی
- مهارت گرایش منفی به اشتباه
- رفتار مثبت
- تفکر انتقادی
- مهارت های جامعه نسبت به یکدیگر
مهارت های سطح بالا
- گرمای عالی و سطح ذهنی بالا
- طرز فکر
- آرامش روحی و جسمی
- هدف گذاری و حل مسئله
- ارتباط
- حمایت اجتماعی
- استاندارد زندگی با سلامت
اهداف توسعه مهارت های زندگی
در ادامه به اهداف توسعه مهارت های زندگی اشاره شده است.
- رشد اجتماعی
- توسعه دانش تجربی
- یادگیری قدرت تنظیم
- هدف از توسعه ارزش های زندگی است
- هدف رشد ذهنی
- توسعه همه جانبه
چه کسی برنامه درسی مهارت های اساسی زندگی را ایجاد کرد؟
برنامه درسی آموزش مهارتهای زندگی در مدارس توسط یونیسف و آموزش و پرورش هر کشوری ایجاد شد تا به جوانان دانش جدید و فرصتی ارزشمند برای به کارگیری مهارت های بدیع در یک محیط حفاظت شده برای انتقال موثر به بزرگسالی بدهد.
آموزش مهارتهای زندگی زندگی برای چیست؟
-هدف، واقعگرایانه
نسلهای جوان دیدگاهها و اعتقادات مثبتی را پرورش میدهند تا به جامعه کمک کنند و با انتقال به بزرگسالی و دنیای کار پیشرفت کنند.
-مخاطب هدف
مجموعه درس آموزش مهارتهای زندگی برای نسل جوان 10 تا 24 ساله در نظر گرفته شده است که با هدف ایجاد شرایط سالم برای حمایت و ترویج پیشرفت ابتکارات جوانان به خانه های جوانان می آیند.
-نتیجه پیش بینی شده
از طریق آموزش مهارتهای زندگی برای دانشآموزان، نسلهای جوان با مهارتهای اساسی ضروری برای گذار به بزرگسالی مفید تجهیز میشوند. برای نظارت بر استرس؛ یادگیری مقابله با احساسات دشوار؛ تمرین مثبت گرایی؛ بهبود اعتماد به نفس؛ احساس همدردی؛ یادگیری گوش دادن به دیگران با دقت؛ و یادگیری تعیین محدودیت های شخصی.
علاوه بر این، آنها یاد می گیرند که به خوبی به اختلافات رسیدگی کنند. تعادلی بین نیازها، درخواست ها نیز پیدا کنند. با اطمینان پخش کنند؛ اهداف را مطرح کنند؛ تصمیم گیری؛ حل مشکلات؛ اصولی و تخیلی فکر کنند. استفاده از مهارت های عملکردی اصلی؛ و بازگشت از سختی را بیاموزیند.