نگاهی به مهارت های مربیان مدارس برای یک مربی یا دبیر حرفه ای که بزرگترین معیارش تربیت ، پیشرفت و یادگیری دانش آموزان است امر مهم می باشد. بنابراین، یک مربی حرفه ای باید مجموعه خاصی از مهارت های مربی را داشته باشد تا بر دانش آموزان به روشی ایده آل تأثیر بگذارد.
مهارت های مربی چیست؟
مربیان به مجموعه خاصی از توانایی ها و کیفیت ها نیاز دارند که آنها را در آموزش چیزهای ضروری به دانش آموزان در مدرسه قابل دوام می کند.
این مهارت ها فراتر از روش های سنتی تدریس مانند سخنرانی و ارائه در جمع است.
مربیان به مهارت های حل مسئله، مدیریت، ارتباط و تفکر طراحی نیاز دارند زیرا آنها برنامه های آموزشی را با توجه به ماموریت و چشم انداز مدارس ایجاد می کنند.
مربیان مدارس در حال حاضر با گروه ها و دانش آموزان خاصی رو به رو خواهند بود که در انواع زمینه ها به لطف فناوری آشنایی دارند، بنابراین باید همه کاره باشند.
نگاهی به مهارت های مربیان مدارس
در زیر برخی از ویژگی های اصلی یک مربی آورده شده است:
-حل مسئله
حل مسئله یک مهارت ارزشمند برای مربیان است. این مهارت آنها را قادر می سازد تا به طور موثر به فراگیران در رسیدن به اهداف خود کمک کنند، چالش های بالقوه را قبل از بروز آنها شناسایی کنند و ترتیبات خلاقانه را در طول سیستم آموزشی پرورش دهند.
-مدیر بودن
اگر مربی بخواهد به موفقیت پایدار دست پیدا کند، داشتن مهارت های مدیریتی بسیار مهم است. مهارتهای مدیریتی عالی کمک میکند برنامه ریزی و سازماندهی موفقی داشته باشند، انتظارات همه ذینفعان را مدیریت کنند و بر روی وظایف در واقع طبق ضربالاجل تمرکز کنند.
برای ایجاد برنامه های آموزشی تأثیرگذار، مانند ارزیابی ها یا فعالیت هایی که به اهداف یک رویکرد تربیتی کمک می کند، نیاز به درجه خوبی از توانایی های مدیریتی است. مهارتهای مدیریتی عالی به افزایش انگیزه در بین مربی و کارآموزان کمک میکند، که میتواند منجر به موفق شدن از برنامه آموزشی شود.
-مهارت های سازمانی
شاید یکی از حیاتی ترین ویژگی های یک مربی در این فهرست، مهارت های سازمانی باشد. به عنوان مربی یا دبیر، از آنها خواسته می شود که یک برنامه کلی برای هدایت برنامه های آموزشی مدرس مانند تقویم اجرایی ، طرح درس و… ارائه دهند.
از آنها انتظار می رود که با جزئیات کم آموزش فراگیران خود مقابله کنند. آنها جلساتی را سازماندهی می کنند، فعالیت ها را برنامه ریزی می کنند و برای دوره هایی تحقیق می کنند که می توانند تسهیل کنند امر آموزش و پرورش را.
-ارتباط دهنده موثر
مربیان نه تنها باید بدانند که چگونه فعالیتهای مدارس را به طور جالب و کاربردی ساختار دهند. آنها همچنین باید بدانند که چگونه جدول زمانی خود را سازماندهی کنند، تدارکات برنامه ها و جلسات را هماهنگ کنند و مجوزها را از جمله موارد دیگر دریافت کنند.
-شنونده فعال
گوش دادن فعال یکی از ضروری ترین ویژگی های یک مربی است. این به مربیان در ایجاد فضایی از توجه و درک متقابل کمک می کند.
گوش دادن فعال همچنین باعث ایجاد اعتماد با دانش آموزان در آموزش و پرورش می شود و از تعامل بهتر در تمام جلسات آموزشی اطمینان حاصل می کند. علاوه بر این، گوش دادن فعال مانند یک دایره بازخورد عمل میکند و به مربیان اجازه میدهد تا بینشهایی در مورد چگونگی ارتباط موفقیتآمیز مطالب با زبانآموزان به دست آورند. با این اطلاعات، آنها می توانند در صورت نیاز در طول کلاس ها، تنظیمات را در زمان واقعی انجام دهند.
-باهوش عاطفی
مهارتهای هوش هیجانی به عنوان ظرفیت شناسایی و مدیریت احساسات و همه افراد اطراف به تصویر کشیده میشوند. داشتن EI به مربیان کمک می کند تا احساسات خود را به روشی ارزشمند درک کنند، استفاده کنند و کنترل کنند تا فشار را کاهش دهند، ارتباط موثری برقرار کنند، با دیگران همدلی کنند، بر مشکلات غلبه کنند و مبارزه را پراکنده کنند.
همچنین به آنها کمک میکند تا انجمنهای پایهتری ایجاد کنند، در برنامههای آموزشی موفق شوند و به اهداف حرفهای و شخصی خود دست یابند. همچنین میتواند به آنها کمک کند تا با تبدیل عقل به عمل و تصمیمگیری آگاهانه درباره آنچه که برای آنها در مورد آموزش مهم است، با احساسات خود ارتباط برقرار کنند.
-مهارت های پاسخگویی
در حالی که با افراد مختلف سر و کار دارید، مربیان باید از نحوه تعامل با همه دانش آموزان، صرف نظر از پیشینه یا فرهنگ مناسب آگاه باشند. مربی ظریف و عالی بودن به این معنی است که آنها مخاطبانی را که با آنها صحبت می کنند در نظر می گیرند و مطمئن می شوند که همه احساس می کنند مورد قدردانی و توجه قرار می گیرند.
به عنوان مثال، اگر یک جلسه آموزشی به گونه ای طراحی شده باشد که یک جمعیت شناختی خاص یاد بگیرد، سایر دانش آموزان ممکن است درک کنند که از برنامه بدون نکات کلیدی اجتناب کنند یا آن را همراهی کنند.
بدون مهارت های پاسخگویی، برنامه های توسعه شما می تواند اتلاف وقت باشد. آگاهی از مهارتهای نرم، احساس همدلی مربیان را تقویت میکند و همچنین از ایجاد اتفاقی ناخوشایند و ناخواسته در دیگران جلوگیری میکند.
-مهارت های تفکر طراحی
تفکر طراحی چیزی بیش از یک مهارت است. رویکرد بهتری برای تفکر معرفی میکند و راههای عملی مختلفی را برای کمک به مربیان در اجرای این نگرش جدید ارائه میدهد.
در مرکز آن، تفکر طراحی به آنها کمک میکند تا درک عمیقی از نحوه تفکر و کار افراد ایجاد کنند، با طرفهای مختلف همدلی داشته باشند و آزمایشهای مداوم را تشویق کنند.
در زمانی که مربیان در تفکر طراحی ماهر هستند، می توانند این اطلاعات را به دانش آموزان خود نیز منتقل کنند و نحوه عملکرد آموزش را بهبود بخشند.
نتیجه گیری
اگر می خواهید مربی پرباری باشید، داشتن و ایجاد مهارت های مربی مهم است. از توسعه راهبردهای یادگیری مثمر ثمر گرفته تا برقراری ارتباط عالی با فراگیران و مدیریت زمان روزانه، این مهارت ها یک متخصص آموزش درجه یک را تشکیل می دهند.
هر مجموعه مهارتی با چالش های خود همراه است، اما زمانی که با هم مورد استفاده قرار گیرند، دارایی ارزشمندی را ارائه می دهند که راه را برای توسعه بیشتر هموار می کند.